Jak przebiega proces frezowania asfaltu?

Frezowanie asfaltu jest jedną z części procesu odnawiania dróg. Polega na usunięciu górnych warstw nawierzchni z asfaltu, pozwalając ekipie drogowej na naprawę drogi. Frezowanie znacznie ułatwia proces naprawy, przyspieszając oddanie dróg do ponownego użytku. Samo frezowanie może usunąć koleiny i wybrzuszenia na asfalcie. 

Jakie są najczęściej stosowane frezarki?

Sprzętem wykorzystywanym przy tej czynności jest frezarka. Możemy wyróżnić dwa główne typy frezarek- kołowagąsienicowa. Frezarki gąsienicowe posiadają gąsienicowy układ bieżny, co zwiększa powierzchnię styku maszyny z asfaltem. Dobrze radzi sobie na trudnym terenie, służy do usuwania asfaltu z wąskich pasów, jak i z szerokich dróg. Frezarka kołowa jest bardzo trwałym typem sprzętu. Ma mniejszą przyczepność niżeli frezarka gąsienicowa, więc gorzej radzi sobie w wymagającym terenie. Jest łatwiejsza do prowadzenia, jak również korzystniejsza cenowo. Jest maszyną do usuwania asfaltu z dróg różnej szerokości. W zależności od rodzaju sprzętu, możemy ustalić, na jakiej grubości chcemy przeprowadzić frezowanie asfaltu. Za jednym przejazdem, tego rodzaju sprzęt jest w stanie usunąć od 0,5 do 2 metrów zniszczonego asfaltu.

Jak przebiega proces frezowania zużytej nawierzchni?

Frezarka posiada bęben, w którym znajduje się kilka rzędów frezów w spiralnym ułożeniu. Maszyna wgryza się w asfalt, zrywając go. Resztki zerwanego asfaltu nazywane są granulatem. Tego typu granulat może zostać poddany recyklingowi. Wykorzystuje się go głównie do budowy dróg. Jest to bardzo ekonomiczne i ekologiczne rozwiązanie. Frezarki służą nie tylko do zrywania zniszczonego asfaltu z remontowanych dróg, ale także do wyrównywania nawierzchni, dzięki czemu droga jest o wiele szybciej gotowa na położenie nowego asfaltu. W niektórych przypadkach droga zostaje tylko wyrównana za pomocą frezarki, bez zrywania warstw czy kładzenia nowej nawierzchni. Dzięki temu droga może być znowu oddana do użytku w bardzo krótkim czasie. Jest to dobre rozwiązanie zwłaszcza na ruchliwych ulicach w centrum miasta, gdzie ciężko przeprowadzić remont drogi bez uprzedniego zablokowania minimum jednego pasa drogowego.